Junak



Motory Junak

Jedni je kochali, inni – nienawidzili. Pewne jest to, że roztaczały wokół siebie aurę wyjątkowości, zostawiając daleko w tle SHL-ki czy WSK-i. Motory Junak, bo o nich mowa, to z pewnością pojazdy kultowe, które w wielu nas budzą wielki sentyment. Dziś, aby je dostać, trzeba mieć w zanadrzu nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych! Dowiedz się więcej o tych legendarnych jednośladach.

Motory Junak – historia

Pierwsze motory Junak powstały w latach 50. XX w. Pomysł na ich stworzenie opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie. Miał to być nowoczesny pojazd, wyposażony w czterosuwowy silnik. Przy wsparciu Warszawskiej Fabryki Motocykli najpierw stworzono jego prototyp, który w dużej mierze inspirowany był motocyklami angielskimi. Gotowy Junak M07 zadebiutował w 1954 r. na wystawie 10-lecia PRL we Wrocławiu, jednak jego produkcja na wielką skalę rozpoczęła się nieco później. Podjęła się tego Szczecińska Fabryka Motocykli.

W 1960 r. powstał Junak M10, najbardziej kontrowersyjny polski motocykl. Żaden z nich nie wywoływał aż tak skrajnych emocji. Najczęstszym problemem z nim związanym był wyciek silnika. Niektórzy właściciele tego jednośladu narzekali także na układ zapłonowy oraz ogromną masę pojazdu. Jednocześnie niektórzy ich posiadacze twierdzili, że z łatwością można sobie z tymi trudnościami poradzić.

Niestety, w czasach PRL-u, kiedy oba te motory były szczególnie popularne, znalezienie części zamiennych, jak również odpowiednich obrabiarek zakrawało o cud – oczywiście było to łatwiejsze w miastach niż we wsiach. Mała dostępność specjalistycznych komponentów oraz narzędzi sprawiła, że niektóre osoby nie były w stanie naprawić tych pojazdów – w związku z tym powstało o nich wiele legendarnych historii.

W pewnym momencie polski rynek był tak nasycony motocyklami, że pojawiły się problemy ze sprzedażą Junaka. Remedium na te bolączki miały być wypuszczone na rynek dwa Junaki: M13 i M14. W przypadku tego pierwszego zastosowano zgodną z ówczesnymi trendami pełniejszą osłonę tyłu. Jeśli chodzi o Junak M14, odróżniał się on zdecydowanie od pojazdów z klasycznej linii. Wyposażono go w pełne owiewki, w które wkomponowano nawet samą lampę. Niestety, w 1965 r. wstrzymano produkcję obu tych modeli.

Ciekawostki o motorach Junak

W Milicji Obywatelskiej motory Junak służyły jako pojazdy pościgowe. Co więcej, ich walory doceniali sportowcy – w 1959 r. rekord prędkości ustanowił na jednym z nich Franciszek Stachiewicz, reprezentant gdańskiego Klubu Motocyklowego Budowlani. Jego prędkość wyniosła wówczas aż 149,3 km/h. Ponadto, trzy lata później, motocyklista wygrał na Junaku inne, międzynarodowe zawody i zdobył na nich Wielki Złoty Medal FIM Sześciodniówki w Garmisch-Partenkirchen, które w czasach PRL-u traktowano niemal jak mistrzostwa świata!

Gadżety z motorami Junak

Gadżety z motorami Junak to świetny pomysł na odjechane urodziny! Jeśli u Twojego taty, brata lub chłopaka brzmienie silnika wywołuje ukojenie na twarzy, nasze plakaty, plecaki czy kubki okażą świetnymi pomysłem na upominek. W GiftMasz udowadniamy, że miłość do motocykli można połączyć z miłością do kawy, własnego komputera, wygodnych outfitów czy nawet wspaniałych podróży. Przejrzyj naszą ofertę i sprawdź, co jeszcze dla Ciebie przygotowaliśmy!

Wyświetlanie 1–12 z 57 wyników

...

Product has been added to your list.

Kategoria produktów: Junak


Motory Junak

Jedni je kochali, inni – nienawidzili. Pewne jest to, że roztaczały wokół siebie aurę wyjątkowości, zostawiając daleko w tle SHL-ki czy WSK-i. Motory Junak, bo o nich mowa, to z pewnością pojazdy kultowe, które w wielu nas budzą wielki sentyment. Dziś, aby je dostać, trzeba mieć w zanadrzu nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych! Dowiedz się więcej o tych legendarnych jednośladach.

Motory Junak – historia

Pierwsze motory Junak powstały w latach 50. XX w. Pomysł na ich stworzenie opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie. Miał to być nowoczesny pojazd, wyposażony w czterosuwowy silnik. Przy wsparciu Warszawskiej Fabryki Motocykli najpierw stworzono jego prototyp, który w dużej mierze inspirowany był motocyklami angielskimi. Gotowy Junak M07 zadebiutował w 1954 r. na wystawie 10-lecia PRL we Wrocławiu, jednak jego produkcja na wielką skalę rozpoczęła się nieco później. Podjęła się tego Szczecińska Fabryka Motocykli.

W 1960 r. powstał Junak M10, najbardziej kontrowersyjny polski motocykl. Żaden z nich nie wywoływał aż tak skrajnych emocji. Najczęstszym problemem z nim związanym był wyciek silnika. Niektórzy właściciele tego jednośladu narzekali także na układ zapłonowy oraz ogromną masę pojazdu. Jednocześnie niektórzy ich posiadacze twierdzili, że z łatwością można sobie z tymi trudnościami poradzić.

Niestety, w czasach PRL-u, kiedy oba te motory były szczególnie popularne, znalezienie części zamiennych, jak również odpowiednich obrabiarek zakrawało o cud – oczywiście było to łatwiejsze w miastach niż we wsiach. Mała dostępność specjalistycznych komponentów oraz narzędzi sprawiła, że niektóre osoby nie były w stanie naprawić tych pojazdów – w związku z tym powstało o nich wiele legendarnych historii.

W pewnym momencie polski rynek był tak nasycony motocyklami, że pojawiły się problemy ze sprzedażą Junaka. Remedium na te bolączki miały być wypuszczone na rynek dwa Junaki: M13 i M14. W przypadku tego pierwszego zastosowano zgodną z ówczesnymi trendami pełniejszą osłonę tyłu. Jeśli chodzi o Junak M14, odróżniał się on zdecydowanie od pojazdów z klasycznej linii. Wyposażono go w pełne owiewki, w które wkomponowano nawet samą lampę. Niestety, w 1965 r. wstrzymano produkcję obu tych modeli.

Ciekawostki o motorach Junak

W Milicji Obywatelskiej motory Junak służyły jako pojazdy pościgowe. Co więcej, ich walory doceniali sportowcy – w 1959 r. rekord prędkości ustanowił na jednym z nich Franciszek Stachiewicz, reprezentant gdańskiego Klubu Motocyklowego Budowlani. Jego prędkość wyniosła wówczas aż 149,3 km/h. Ponadto, trzy lata później, motocyklista wygrał na Junaku inne, międzynarodowe zawody i zdobył na nich Wielki Złoty Medal FIM Sześciodniówki w Garmisch-Partenkirchen, które w czasach PRL-u traktowano niemal jak mistrzostwa świata!

Gadżety z motorami Junak

Gadżety z motorami Junak to świetny pomysł na odjechane urodziny! Jeśli u Twojego taty, brata lub chłopaka brzmienie silnika wywołuje ukojenie na twarzy, nasze plakaty, plecaki czy kubki okażą świetnymi pomysłem na upominek. W GiftMasz udowadniamy, że miłość do motocykli można połączyć z miłością do kawy, własnego komputera, wygodnych outfitów czy nawet wspaniałych podróży. Przejrzyj naszą ofertę i sprawdź, co jeszcze dla Ciebie przygotowaliśmy!