Volkswagen Jetta
Chociaż Golf (którego oczywiście znajdziesz w naszym „garażu” ) odniósł znaczny sukces na rynkach północnoamerykańskich. Volkswagen zauważył, że nadwozie typu hatchback nie było atrakcyjne dla tych, którzy preferowali tradycyjną konfigurację z trzema drzwiami. Stylizacja AMC Gremlin z 1970 roku była kontrowersyjna ze względu na skrócenie sedana Hornet, ale styliści Volkswagena odwrócili ten proces. Zasadniczo wszczepiając nowy bagażnik na ogon Golfa, aby stworzyć większą limuzynę. Jetta (sedan) Został zaprojektowany z myślą o konserwatywnych klientach, głównie w USA, dla których hatchback był zbyt modną koncepcją. W momencie swojej premiery na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1979 roku, Jetta była prawdopodobnie pierwszą konwersją sedana z hatchbacka, która odniosła prawdziwy sukces sprzedażowy. W ciągu następnych kilku lat pojawili się rywale. Ford Orion i Vauxhall Belmont, udowadniając, że Volkswagen miał rację, podążając za małym sedanem opartym na Golfie.
Volkswagen Jetta – produkcja i stylistyka
Produkcja pierwszej generacji rozpoczęła się w sierpniu 1979 roku w zakładzie w Wolfsburgu. W Meksyku Mark 1 był znany jako „Volkswagen Atlantic”.
Jetta była dostępna w wersji dwu- i czterodrzwiowej, chociaż Wielka Brytania była ograniczona tylko do tej drugiej. Gdzie samochód był sprzedawany z ekskluzywną ceną, aby zdystansować go od Golfa. Oprócz ogromnego bagażnika z tyłu, główną różnicą wizualną była nowa osłona chłodnicy i prostokątne reflektory oraz małe zagięcie na słupku C . Ale dla wszystkich był to Golf z bagażnikiem. Podobnie jak w przypadku Volkswagena Golfa Mk1 , jego kanciasty styl został zaprojektowany w ItalDesign przez Giorgetto Giugiaro . Różnice stylistyczne można znaleźć w zależności od rynku. W większości krajów świata samochód był dostępny z kompozytowymi reflektorami. Podczas gdy w USA był dostępny tylko z prostokątnymi lampami typu „sealed beam” ze względu na Federalne normy bezpieczeństwa pojazdów silnikowych 108 (FMVSS 108).
Volkswagen Jetta – budowa
Konfiguracja zawieszenia była identyczna jak w Golfie i składała się z kolumny MacPhersona z przodu i tylnego zawieszenia z belką skrętną. Rozstaw osi 2,4 metra (94,5 cala) ze swoim odpowiednikiem w wersji hatchback, chociaż całkowita długość wzrosła o 380 milimetrów (15 cali). Pojemność bagażnika wynosiła 377 litrów, co czyniło Jettę dość praktyczną. Aby odróżnić samochód od Golfa, na wszystkich rynkach wnętrza zostały bardziej ekskluzywne. Zamontowano to welurowe siedzenia i dopasowaną kolorystycznie wykładzinę.
Wybór silnika różnił się znacznie w zależności od lokalnego rynku. Większość była oparta na silnikach 827 z tamtej epoki.
Wybór silników benzynowych:
Od czterocylindrowego silnika o pojemności 1,1 litra i mocy 37 kilowatów (50 KM ) do 1,8-litrowego silnika o mocy 82 kilowatów (110 KM).
Niektóre samochody były wyposażone w gaźniki, podczas gdy inne miały wtrysk paliwa za pomocą K lub KE Jetronic dostarczanych przez firmę Robert Bosch GmbH.
Silnik wysokoprężny:
Do wyboru był 1,6-litrowy silnik o mocy 37 kilowatów (50 KM) i turbodoładowana wersja tego samego silnika, która wytwarzała 51 kilowatów (69 KM)
W przeciwieństwie do następnej Jetty, nie oferowano żadnej wersji GTI.
Volkswagen Jetta (specyfikacja brytyjska)
W 1984 roku Volkswagen zaoferował Jettę GLI w Stanach Zjednoczonych. Dodając wiele funkcji układu napędowego i ulepszeń amerykańskiego GTI z lat 1983–1984, w tym silnik z wtryskiem paliwa o mocy 90 KM, 5-biegową manualną skrzynię biegów o krótkich przełożeniach. Sportowe zawieszenie, przednie i tylne stabilizatory, wentylowane przednie hamulce tarczowe. Zewnętrznie Jetta GLI wyróżniała się szerokimi listwami po bokach nadwozia. Czarnym płatem na wycieraczce przedniej szyby po stronie kierowcy, czarnym plastikowym panelem ozdobnym między tylnymi światłami i plakietką GLI. We wnętrzu samochodu znajdowała się skórzana 4-ramienna kierownica i gałka zmiany biegów. Trzy dodatkowe wskaźniki w konsoli środkowej, sportowe fotele podobne do tych w GTI oraz charakterystyczna tapicerka i wykończenie wnętrza. Jetta GLI była oferowana w 5 kolorach, czarnym, szarym Atlas i czerwonym (z czarnym wnętrzem) oraz białym i diamentowym srebrnym (z niebieskim wnętrzem).
Volkswagen krótko rozważał produkcję Jetty w fabryce zlokalizowanej w Sterling Heights w stanie Michigan w USA. Jednak ze względu na spadającą sprzedaż w Ameryce Północnej decyzja została odroczona i ostatecznie porzucona w 1982 roku. Następnie sprzedana Chryslerowi w 1983 roku i produkowana do 2009 roku. Ta generacja była również produkowana w Bośni w ramach spółki joint venture Tvornica Automobila Sarajevo (TAS) dla obszaru bałkańskiego .
Bezpieczeństwo
Volkswagen był jednym z pierwszych użytkowników pasywnych systemów bezpieczeństwa. Samochody pierwszej generacji mogły być wyposażone w „ automatyczny ” pas naramienny montowany do drzwi. Pomysł polegał na tym, aby pas był zawsze zapięty. Eliminując w ten sposób wymóg, aby kierowca i pasażer pamiętali o zapinaniu pasów. Zamiast pasa biodrowego deska rozdzielcza została zaprojektowana ze zintegrowanym pałąkiem na kolana.
W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez National Highway Traffic Safety Administration. Mark 1 otrzymał pięć z pięciu gwiazdek w teście zderzenia czołowego przy prędkości 56 km/h za ochronę zarówno kierowcy, jak i pasażerów.
Jetta (specyfikacja północnoamerykańska)
Pierwsza generacja spotkała się z ogólnie pozytywnymi recenzjami. Testerzy stwierdzili, że samochód prowadzi się precyzyjnie, chociaż brak wspomagania kierownicy przyczynił się do ciężkiego kierowania podczas parkowania. Hamulce działały dobrze. Jazda była dynamiczna ale i twarda jak w typowym stylu niemieckich samochodów.
Recenzje różniły się pod względem poziomu hałasu, niektórzy uznali samochód za dość cichy. Podczas gdy inni uważali, że silnik przyczynił się do wyższego poziomu hałasu. Fotele kierowcy i pasażera uznawano za wygodne. Natomiast dużo nie przychylnych opinii dotyczyło tylnych siedzeń, głównie skarżono się na brak miejsca nad głową .
Większość głównych elementów sterujących i wyświetlaczy, takich jak prędkościomierz i elementy sterujące klimatyzacją, była bardzo lubiana. Jednak niektóre drugorzędne przełączniki nie były dobrze rozmieszczone ani intuicyjne. Wspomniane na niektórych rynkach automatyczne pasy bezpieczeństwa. Mocowane były framugi drzwi sprawiały, że nie można było zapomnieć o zapięciu pasa. Natomiast trudno było wejść do samochodu z paczką w ręku. Podobało się, że przestrzeń bagażowa była duża, zwłaszcza jak na samochód tej wielkości. Dodatkowo liczne schowki nadawały sedanowi praktyczność. W jednym teście auto uzyskało wynik prawie tak wysoki, jak droższy Volkswagen Passat/Dasher i Audi 80/4000 .
A gadżety z grafiką autorstwa naszego artysty grafika będą super prezentem na wszelakie okazje. Bez okazji też … bo przecież kawa lepiej smakuje w kubku z ulubionym samochodem. Albo bluza na wypad z kumplami z Jettą ? czy to nie zachęcające .