Samochody Warszawa – co warto o nich wiedzieć? Historia garbatki


„Warszawa”, „Garbatka”, „Garbuska” – znasz te określenia? Jeśli tak, zapewne domyślasz się, że ten artykuł będzie poświęcony polskiej Warszawie. Rzecz jasna, mamy na myśli samochód. I choć przez niektórych traktowany był on niegdyś z przymrużeniem oka, dziś wraca do łask i staje się obiektem pragnień miłośników starych samochodów. Co warto wiedzieć o kultowej Warszawie? Sprawdź!

Samochody Warszawa – historia

Produkcja samochodów WarszawaSamochody Warszawa zaczęły być produkowane w 1951 r. Były to pierwsze auta produkowane seryjnie po zakończeniu II wojny światowej. Krajowi politycy dostrzegli wówczas potrzebę zmotoryzowania Polski. Na początku planowano współpracę z firmą Fiat – w końcu właśnie to auta tej marki montowane były w czasach II Rzeczpospolitej. Jednak nie do końca ten pomysł spodobał się władzom radzieckim.

Kiedy pierwsza Warszawa (model M-20) pojawiła się na Polskim rynku, kroniki informowały o darze wielkiego „Stalina dla bohaterskiego narodu polskiego”. W rzeczywistości ów dar kosztował Polaków bardzo dużo. !30 mln złotych zapłacono za samą dokumentację techniczną, kolejne 250 ml złotych – za przywiezienie auta oraz oprzyrządowanie fabryki.

Pierwsza Warszawa była w rzeczywistości polską wersją radzieckiej Pobiedy M20 (dodajmy, że w języku rosyjskim słowo to oznacza „zwycięstwo”). Nie był to pojazd szczególnie nowoczesny i z pewnością nie był on wyposażony w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Było to bardzo proste auto – na tyle proste, że nierzadko naprawiało się je samodzielnie, bez pomocy mechanika. Początkowe wersje tego auta były również czterodrzwiowymi berlinami – dopiero z czasem zaczęły powstawać kolejne jego wersje.

W 1956 r. podjęto próbę modernizacji auta, a konkretnie – jego nadwozia. Unowocześniona wersja Warszawy nosiła nazwę M-20 U. W pewnym momencie zauważono potrzebę dostosowania auta do potrzeb służby zdrowia – wówczas powstała pierwsza Warszawa z nadwoziem kombi. Z czasem zaczęły powstawać również inne jej warianty, takie jak: pick-up, drezyna, radiowóz, pocztylion. Warszawa często była w czasach PRL-u również pojazdem taksówkarzy – był to model wśród nich na tyle popularny, że specjalnie dla nich powstała kolejna, specjalna jej wersja. W latach w 1951-1973 wyprodukowano 10 wersji Warszawy oraz 254 471 jej egzemplarzy. W 1973 r. oficjalnie zakończono jej produkcję.

Na początku, kiedy rozpoczynano produkcję Warszawy w Polsce, założenie było takie, aby wypuszczać z fabryki 25 tys. jej egzemplarzy rocznie. W rzeczywistości nigdy nie udało się tego celu osiągnąć. Na początku był to efekt nieregularnego dostarczania części i maszyn, później pojawiły się natomiast problemy z dostosowywaniem radzieckiej dokumentacji technicznej do polskich norm.

Ciekawostki o samochodach Warszawa

Duże nadwozie samochodu Warszawa zapewniało spory komfort oraz ponadprzeciętną pakowność. Dlaczego określano go jednak mianem „Garbatki” lub „Garbuski”. Cóż, wpłynęło na to właśnie owo garbate nadwozie typu „fastback”. Warto jednak zaznaczyć, że nie pojawiało się ono we wszystkich jej modelach, a jedynie we wczesnych jej wersjach (M-20, 200, 201 oraz 202). Przykładowo, w  Warszawie M-20F stosowano nadwozie typu furgon, a w Warszawie 210 – nadwozie typu kombi.

Warto dodać, że dzięki polskim konstruktorom samochód spalał mniej benzyny niż w przypadku radzieckiej Pobiedy. Dużym jego atutem był również to, że doskonale radził on sobie z różnymi typami benzyny, w tym również tymi gorszego gatunku. Co więcej, samochód był w stanie osiągać prędkość sięgającą 105 km/h.

Samochód Warszawa świetnie radził sobie na polskich drogach, po których wcale nie łatwo było w PRL-u jeździć – z każdej strony otaczały nas kocie łby, błoto, klinkier… W latach 60. asfalt był prawdziwą rzadkością. Nierzadko trzeba było też walczyć ze śniegiem oraz zaspami. Warszawa była jednak odporna na tego typu wyzwania. Niektórzy mówili, że była ona niczym czołg T-34 – „gniotsa, nie łamiotsa”.

Ile kosztowały pierwsze Warszawy? Cóż, ich cena na początku wynosiła 36 tysięcy złotych, później jednak wzrosła do 70 tysięcy, a niedługo potem – aż do 80 tys. Przy zarobkach na poziomie 2700-2800 złotych miesięcznie oznaczało to kwotę bliską 70 pensjom! Dla porównania, samochody zagraniczne typu Fiat 600 kosztowały 72 tysiące, natomiast Wartburg – 75 tys.

Warto dodać, że Warszawa była inspiracją dla takich pojazdów, jak FSR Tarpan, FSC Żuk oraz ZSD Nysa. Jej następcą został Fiat 125p. Dziś Warszawa cieszy się ogromną popularnością wśród kolekcjonerów. Być może kojarzysz ją również z wielu filmów i seriali, takich jak np. „Dom”, „Smarkula” czy też „Nie lubię poniedziałku”.

Gadżety z samochodami Warszawa

Nie wiesz, co kupić miłośnikowi klasyki motoryzacyjnej? Najlepiej coś, co go ucieszy – gadżety ze starymi autami! Będą one doskonałą opcją nie tylko na urodziny czy imieniny. Doskonale sprawdzą się dla Twojego brata czy kumpla, ale też świeżo upieczonego kierowcy, który zdał na prawo jazdy. Mogą one wspaniale odmienić jego pokój, ale także przydać się podczas podróży – oczywiście za kierownicą! Z powodzeniem można je wykorzystać zarówno podczas swobodnej przejażdżki do centrum, jak i podczas wielogodzinnych wycieczek. Sprawdź naszą pełną ofertę i dowiedz się więcej!