Polonez

Następca Fiata 125p, czyli FSO Polonez

Polonez eksportowany był do niespełna 40 krajów, na przestrzeni ponad 30 lat jego produkcji został zaprezentowany w wielu wersjach oprócz standardowego nadwozia: coupe, ciężarowej, a nawet wyścigowej. W 20 lat po zakończeniu produkcji Polonez wciąż cieszy się sporą popularnością wśród pasjonatów.

Polonez
fot. magazynauto.pl

Jak to się zaczęło z tym Polonezem ?

Pierwsze Polonezy produkowane przez FSO, czyli Fabrykę Samochodów Osobowych z Lublina, opuściły taśmę produkcyjną w maju 1978 roku. Choć same plany stworzenia takiego auta pojawiły się już 6 lat wcześniej. W 1974 roku doszło nawet do zawarcia umowy z włoskim koncernem Fiat. Miał on być odpowiedzialny za prace konstrukcyjne nad wozem. Polacy postawili jednak pewne warunki związane z wyglądem, a także kwestiami technicznymi. Prosząc m.in. o to, by pojazd spełniał najnowsze normy zderzeniowe. Również poziom emitowanych spalin miał nie przekraczać dopuszczalnych poziomów w Europie Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych.

Prace konstrukcyjne trwały przez kolejne 2 lata, aż wreszcie w 1976 roku włoscy konstruktorzy przedstawili pojazd w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego. Został on zaakceptowany i już w 1977 roku do Polski przyjechało pierwszych siedem egzemplarzy, złożonych jeszcze we Włoszech.

Najpopularniejsze modele Poloneza

Przez ponad 30 lat, podczas których produkowano Poloneza, powstało wiele jego modeli, zarówno w formie pojazdów osobowych, jak i użytkowych, a nawet sportowych. Pierwsze zmiany wprowadzono w 1981 roku, a zmiany te zakładały w dużej mierze dostosowanie pojazdu do potrzeb polskiego rynku.

Kolejne zmiany wdrożono w 1983 roku, a efektem działań konstruktorów była wersja MR ’83, która zyskała tylne zawieszenie na dwóch piórach czy elektroniczny zapłon silnika w polskim wydaniu. Wdrożono również zmiany kosmetyczne, m.in. w postaci gumowego spoilera na klapie bagażnika. Rok później we Włoszech, a także w Polsce wykorzystano te zmiany i wprowadzono również pojazd z włoskim silnikiem o pojemności 1995 cm3 i mocy 83 KM: VM Turbodiesel.

FSO Polonez MR'83 na wystawie Klasyki w FSO
fot. wikimedia

Co ciekawe, na początku lat 80-tych wdrożono również produkcję egzemplarzy Coupe i trzydrzwiową. Nie różniły się one od pełnowymiarowej wersji Poloneza właściwie niczym poza wymiarami. Jednak z różnych względów wyprodukowano jedynie około 300 egzemplarzy pojazdów w obydwu typach nadwozia. Do dzisiejszych czasów zachowało się około 10 Polonezów Coupe. Jeden wariant trzydrzwiowy znajduje się w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Opaczy Kolonii.

W 1987 roku wprowadzono do obiegu model MR ’87. W związku z obecnością nietypowych jak na tamte czasy okienek w słupkach bocznych, nazywany był akwarium. Zamontowano w nim silnik CB o mocy 87 KM i pojemności 1598 cm3. Obecny w Polonezach od 1983 roku plastikowy tylny spoiler zamieniono na przetłoczenie w tylnej klapie.

W międzyczasie wdrożono jeszcze kilka modeli Poloneza, w tym również jego wariant dostawczy, jednak to w 1991 roku rozpoczęto produkcję modelu znanego chyba każdemu Polakowi, czyli Poloneza Caro MR ’91, a dwa lata później wdrożono pewne poprawki, tworząc model MR ’93. Co ciekawe, prace nad tym modelem rozpoczęto już w połowie lat 80-tych.  Powierzono je Polakom: Cezaremu Nawrotowi, Janowi Politowskiemu, Antoniemu Kasznickiemu i Mirosławowi Kowalczukowi. Model Caro zawierał niespełna 270 zmian w stosunku do poprzednich wariantów Poloneza. Poprawiono m.in. inaczej wyprofilowane zderzaki i lampy, a także zamontowano tłumik środkowy. Zmienił się również wewnętrzny wygląd auta, a kupujący mógł wybrać spośród kilku wariantów silnikowych, a także modeli o różnym wyposażeniu.

FSO Polonez MR'83 na wystawie Klasyki w FSO
fot. Travelarz

Kilka lat później pojawił się jeszcze model Atu. W 1997 roku wdrożono ostatnią wersję Poloneza Caro Plus MR ’97, który powstał już po przejęciu FSO przez Daewoo. Po pięciu latach okazało się jednak, że pomimo szeregu unowocześnień m.in. zastosowania jednopunktowego wtrysku Bosch. Poprawiono również przyczepność za pomocą zmiany geometrii kół. Polonez powoli przestał być modelem konkurencyjnym w porównaniu z pojazdami tworzonymi przez inne firmy. W związku z tym 5 lat później, a dokładniej 22 kwietnia 2002 roku. Po kilkukrotnym wdrażaniu poprawek w międzyczasie, zakończono produkcję kultowych Polonezów.

Polonez – auto uwielbiane przez tłumy

Jednym z popularniejszych użytkowników Poloneza był uwielbiany przez Polaków porucznik Borewicz z serialu „07 zgłoś się”. To właśnie dzięki niemu modele wyprodukowane pomiędzy 1978 a 1987 rokiem często nazywano zwyczajowo Borewiczami. Polonezem Atu jeździł również Kiler, a ponadto – pojazdy te pojawiały się w produkcjach zagranicznych, m.in. włoskich, chińskich, węgierskich czy jugosłowiańskich.