Fiat to marka, bez której polskie i europejskie ulice nie byłyby takie same. Trudno byłoby znaleźć osobę, które nie zna tej nazwy, włączając w to pokolenie najstarszych Polaków – mogli oni zetknąć się z samochodami tej firmy nawet jeszcze przed wojną. W czasach PRL-u bardzo wielu z nas jeździło z kolei małym lub dużym fiatem – oba te auta są niemal symbolem tamtych czasów.
Fiat – historia znanej marki
Marka Fiat powstała w 1899 r. Założył ją Giovanni Agnelli. Jej nazwa jest skrótem od słów „Fabbrica Italiana Automobili Torino”, które oznaczały Włoską Fabrykę Samochodów w Turynie – to właśnie w tym mieście były i są owe samochody produkowane. Pierwsze modele wypuszczone przez tę markę przypominały powozy konne. Dowodem na to jest choćby Fiat 4 HP, pierwszy pojazd w historii firmy. Był on w stanie rozpędzić się do 35 km/h oraz posiadał mocą 3,5 KM. Niestety, powstały jedynie 24 egzemplarze tego modelu.
Historia marki Fiat w dużym stopniu związana jest z Polską. W 1931 r. zaczęto montować u nas licencyjne modele Fiata 508 i 621 – odbywało się to w Warszawie. Do lat 60. produkowano w Polsce jedynie samochody marki Warszawa oraz Syrena. W pewnym momencie to się jednak zmieniło – w 1965 r. nasi rodacy podpisali umowę z Fiatem, w wyniku której rozpoczęto produkcję nowoczesnych – jak na tamte czasy – modeli 125p w Żeraniu. Kilka lat później uruchomiono w Polsce produkcję modeli 126 p, tym razem w Bielsku-Białej, a następnie – w Tychach.
Warto dodać, że podczas II wojny światowej oraz w epoce międzywojnia marka Fiat produkowała również samoloty myśliwskie. Dziś, oprócz samochodów osobowych, z jej linii produkcyjnych schodzą także auta ciężarowe, samochody dostawcze, autobusy, maszyny rolnicze oraz traktory.
Ciekawostki o samochodach Fiat
Jednym z najważniejszych celów, które postanowiła realizować marka Fiat, było wypuszczanie małych i tanich aut na każdą kieszeń – chodziło tu nie tylko o Włochów, ale również o inne narody. Dobrym przykładem na to były takie modele jak chociażby Fiat 500, Fiat 126, Cinquecento, Panda, Topolina czy nawet i Seicento – każdy z nich był stosunkowo niewielki.
Warto jednak zaznaczyć, że na zakup takich samochodów czekało się w Polsce całymi latami, a w większości przypadków można je było nabyć jedynie na talony. W naszym kraju słynne maluchy kosztowały do pewnego momentu 69 tysięcy złotych – była to, dla większości z nas, cena zaporowa. To wszystko sprawiało, że Fiat 126p był marzeniem wielu Polaków, co znalazło z kolei odzwierciedlenie w różnych piosenkach. Śpiewała o tym m.in. Izabela Trojanowska („za osiem lat/ Adres w bloku i mały fiat,/ Nie łam głowy, jak ty na to uzbierasz”) czy zespół Perfect („Telewizor, meble, mały fiat,/ Oto marzeń szczyt”).
Kiedy maluchy zaczęły być produkowane w Polsce, ich ceny stały się o wiele niższe. Wówczas szybko podbiły one polskie serca i stały się wizytówkami naszego kraju. Ich posiadaczy z roku na rok przybywało, a wraz z nimi – kolejnych fascynujących i jednocześnie zabawnych historii. Szybko zaczęto określać owe samochody nie tylko pieszczotliwym mianem „maluchów”, ale również „kaszlaków”. Skąd wzięła się ta druga nazwa? Głównie stąd, że Fiat 126p wydawał charakterystyczne dźwięki, które niektórym z nas przypominały kaszel.
Charakterystyczne brzmienie posiadał jednak także i duży fiat, czyli 125p. Jego jednak nazywano – ze względu na ten sam aspekt – „kredensem”, „kantem” lub nawet „bandziorem”. Był to samochód, którym na co dzień jeździła milicja i taksówkarze, a nawet znani starszym pokoleniom bohaterowie „Zmienników”. Wiele osób pokonywało w nich również rekordy prędkości, dzięki czemu również i ten samochód zdobył liczne grono zwolenników. Obecnie stanowi on prawdziwą gratkę dla kolekcjonerów. Do 1991 r., kiedy to zakończono jego produkcję, wypuszczono około 1500 aut w różnych wariantach, m.in. takich jak sedan, pick-up, kombi oraz wielu, wielu innych.
Mówiąc o marce Fiat, nie można zapomnieć również o modelach Fiat 132. Ich produkcję rozpoczęto w 1972 r., a niedługo później zaczęto je sprzedawać oraz montować także i w Polsce. Warto jednak zaznaczyć, że określenie „montaż” jest tutaj nieco na wyrost. W rzeczywistości auta dostarczane były do Polski w całości, a w FSO jedynie je rozkonserwowało. Oprócz tego, zakładano tam wycieraczki, znaczki, chlapacze, fotele, zamki, pasy bezpieczeństwa, akumulatory i jeszcze kilka elementów. To zdecydowanie zbyt mało, aby mówić o montażu.
Warto dodać, że najbardziej ekskluzywnym modelem Fiata 132 był samochód w wersji GLS, oznaczany na końcu literką „p”. Wszystkie modele Fiata 132 wyróżniały się większym komfortem jazdy, co związane było z zastosowaniem układu kierowniczego oraz nowego zawieszenia. Duży skok jakości był spowodowany wykorzystaniem karoserii oraz układu napędowego.
Można powiedzieć że mały i duży fiat, jak również i Fiat 132 stały się swego czasu ważnym elementem polskiego krajobrazu. Na ich temat krąży mnóstwo legend. Wszyscy znamy historie o tym, że w kompaktowym maluchu sąsiedzi byli w stanie przewieźć 12 osób, a inni znajomi przejechali nim cały świat. Nic więc dziwnego, że samochody te budzą w nas ogromny sentyment, a w myśli miłośników klasyki motoryzacyjnej pozostaną one na zawsze.
Gadżety z samochodami Fiat
Interesują Cię gadżety z samochodami Fiat? Świetnie! W naszym sklepie znajdziesz szeroki wachlarz propozycji, które ucieszą każdego fana motoryzacji. Z pewnością poruszą one nie tylko Ciebie, ale również wielu solenizantów i jubilatów. Każdy z oferowanych przez nas przedmiotów to symbol wielkiej, motoryzacyjnej pasji oraz miłości do stylowych pojazdów. Możesz je potraktować jako upominki, ale równie dobrze – jako ozdobę pokoju czy kuchni. Sprawdź naszą ofertę i dowiedz się więcej!