Dacia 1300 – zachodni elegant z bloku wschodniego


Dacia 1300 – trochę historii ..

Historia powstania jak jedna z wielu zaczyna się od pomysłu tym razem Rumuńskich władz aby zmotoryzować naród i dać mu środek transportu. Pomysł na to był stosunkowo prosty i dość niestety popularny w tych czasach, głównie w krajach za żelazną kurtyną. Mianowicie kupić licencję na pojazd już wyprodukowany znaczy gotowy do produkcji . Sporo koncernów wysłało do Rumuńskich władz swoje oferty, między innymi : Fiat, Alfa Romeo, Renault . Wybrano eleganta z Francji czyli nominalnie Renault 12. Była to jak na owe czasy bardzo nowoczesna konstrukcja. Stylizacja, dość przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 420 litrów mówiły same za siebie.

 

Praktyczna, ale i dynamiczna!

Benzynowy czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra dawał 54 KM, przy wadze 930 kilogramów ten samochód naprawdę jest dynamiczny. Prędkość maksymalna to 145 km/h
Do setki rozpędzała się 16,5 s. co było bardzo dobrym wynikiem i na pewno dużo lepszym niż „nasz” Fiat 125p

 

Produkcja

23 sierpnia 1969 roku z fabryki w Mioveni wyjechał pierwszy egzemplarz Daci 1300. Początkowo jako Sedan podbijał rodzimy Rumuński rynek, ale szybko zaczęto go eksportować. Sprzedaż tak dobrze się rozwijała że postanowiono wprowadzić nowy model i tak w 1970r. powstała wersja kombi a dwa lata później Pick-Up którego silnik posiadał już 61 KM i tak się to kręciło aż do 1980r … kiedy to Francuzi przestali produkować Renault 12 uznając go za już przestarzałą konstrukcję nie nadającą się już do produkcji.  Rumuński koncern po mimo coraz mniejszego zainteresowania samochodem nadal próbował go modernizować. Niestety nie przyniosło to zamierzonego efektu. Sytuacji nie poprawił nawet kolejny nowy model 1410 sport i ostatecznie po jeszcze kilku rozpaczliwych próbach ratowania tego samochodu w 1999 Dacię odkupiło Renault chcąc odbudować markę, jednak takie rzeczy nie dzieją się z dnia na dzień … W lipcu 2004 roku po 35 latach produkcji zjechała ostatnia sztuka. Łącznie wyprodukowano 1 959 730 szt. 

 

Dacia była naprawdę dobra

W bloku wschodnim wyróżniała się na tle konkurencji. Była rodzinnym samochodem, z przyzwoitymi osiągami i technologią jak na owe czasy nowoczesną. A co jeszcze ważne była w przystępnej cenie, więc większość Rumuńskich rodzin mogło sobie na nią pozwolić.

Co zatem poszło nie tak  ?

Dlaczego raptem po dekadzie świętowania i powodów do dumy Rumuńskich władz kolejne lata ledwo utrzymując się na rynku, prawdopodobnie sztucznie ale tego nie wiemy na 100%. Produkcja upada. Jest jednak w tej historii jeszcze pozytywny bohater – mianowicie Francja i jej Renault. Gdyby nie oni to dzisiaj by nie już fabryk Dacia.

 

Dla wszystkich kochających model 1300 w naszym sklepie znajdzie się ciekawy gadżet który może go zabrać w sentymentalną podróż …
Wejdź i zobacz : kubki , koszulki , bluzy czy plakaty z właśnie modelem Dacia 1300

 

Infografika poniżej przedstawia obrazkową historię Rumuńskiej Dacii

Infografika samochodu Dacia