Barkas B1000


Barkas B1000

Jest koniec lat 50tych w ówczesnym NRD zaczęto prace nad konstrukcją samochodu dostawczego. Miał on zastąpić produkowanego jeszcze przed wojną modelu Framo V901. Barkas 1000 powstawał na podzespołach samochodu Wartburg 311, a głównie wykorzystano z niego silnik. Była to dwusuwowa jednostka generująca moc 43KM z pojemności 900 cm³. Dość szybko bo już w 1961 roku zmieniono go na silnik z Wartburga AWE 312

Prototyp

Prototypy były testowane już w roku 1956. Był to zgrabny furgon, wielkości VW T1. Zwinny i lekki. Bardzo ładny. 14 czerwca 1961 roku rozpoczęto produkcję seryjną Barkasów B1000 najpierw tylko w wersji furgon a potem po prezentacji samochodu w 1962 roku na targach w Lipsku, zaczęto modyfikować nadwozie i w 1964 roku powstaje ośmioosobowy mikrobus ale i lekka ciężarówka o ładowności 1050kg.

Oba nadwozia powstały w zakładach Barkas-Werke w Karl-Marx-Stadt lecz cały montaż pojazdów był w dawnych zakładach Framo w Hainichen, wchodzących w skład Barkas-Werke

Barkas B1000Barkas B100

Zalety Barkasa

Bardzo dużym atutem tego auta była duża dynamika zmian i unowocześnień. Zmiany, modyfikacje i ulepszenia tego samochodu, sprawiały że był jeszcze bardziej atrakcyjnym pojazdem.

Jedną z pierwszy zmian był silnik zmieniono pierwotnie montowaną dziewięćsetkę na nieco mocniejszą jednostkę o mocy 46KM. Zadbano również o bezpieczeństwo i wygodę podróżujących. Już od 1975r fotel kierowcy i pasażera posiadał pasy bezpieczeństwa, a w standardzie montowana była podgrzewana tylna szyba. Designerzy też nie próżnowali odświeżono kokpit i część elementów zewnętrznych. W 1987r tylne drzwi Barkasa montowano już przesuwane co było rzadkością i nadawało prestiżu modelowi.

Wszystko co dobre …

Pomimo świetnych wyników  sprzedażowych Barkasa i uznania go za bardzo praktyczny i bezawaryjny model to niestety nie wytrzymał konkurencji i ostatecznie przegrał z rosnącą wtedy popularnością Volkswagena z serii „T”

Ostatecznie po niespełna 30 latach, w kwietniu 1991 r i wyprodukowaniu ponad 175 tysięcy egzemplarzy zakończono produkcję i sprzedaż Barasa.

Niestety nie doczekał się zapowiadanej modernizacji i kontynuacji produkcji

Wersje samochodu Barkas : 

  • KA – Kastenwagen – furgon z zamkniętą dwuosobową kabiną, brak przeszklenia części ładunkowej
  • KM – Kasten-Mehrzweckwagen – furgon towarowo-osobowy, cztero- lub pięcioosobowy (kabina półzamknięta dwuosobowa, 2/3 osoby na drugim rzędzie siedzeń w przedziale ładunkowym), jedno okno boczne po lewej w przedziale ładunkowym i w drzwiach po prawej stronie, ogrzewanie postojowe
  • KB – Kleinbus – mikrobus ośmioosobowy, (kabina półzamknięta dwuosobowa, 6 osób w przedziale ładunkowym na 2 rzędach siedzeń), pełne przeszklenie przedziału ładunkowego, ogrzewanie postojowe
  • KK – Krankenwagen – karetka pogotowia ratunkowego – nadwozie zwykłe, z pełnym przeszkleniem, częściowo zasłoniętym
  • KK/SMH-3 – karetka z nowym nadwoziem z tworzyw sztucznych z podwyższonym dachem, produkowana od 1983 roku, karosowana przez Karosseriewerk in Parkentin (produkujące przyczepy kempingowe) i wyposażana przez VEB Labortechnik Ilmenau
  • HP – Pritschenfahrzeug – ciężarówka skrzyniowa z kabiną dwuosobową
  • FR – Fahrerhaus-Rahmenausfuehrung – podwozie do zabudowy (istniało 13 wariantów seryjnych zabudowy specjalnej na tym podwoziu, m.in. furgon)